”Ik eet geen brood meer tegenwoordig” is een zin die je steeds vaker om je heen hoort.

Steeds meer mensen kiezen voor broodvervangers. Ze vervangen één, of beide van de standaard twee broodmaaltijden per dag ter vervangen voor iets anders dan brood. Is dit een hype? Wat is het nut van deze verandering? Welke alternatieven zijn er voor ons geliefde brood? Ik zet 12 broodvervangers voor je op een rijtje!
download
 

Waarom je brood vervangen?

Brood uit de supermarkt en ook het brood van de bakker zorgt voor een enorme stijging in je bloedsuikerspiegel (net als wanneer je suiker eet) Het geeft voor sommige mensen een intense belasting op de darmen (prikkelbare darm, opgeblazen gevoel). Steeds meer mensen kiezen daarom voor broodvervangers. De verschillende vormen tarwe die sinds de jaren vijftig bijna overal in Europa en de Verenigde Staten wordt gebruikt bevat een onnatuurlijke grote hoeveelheid aan gluten en een moeilijk verteerbaar tarwe-eiwit.

De Amerikaanse arts en schrijver van het boek ‘Broodbuik’ William Davis zag in zijn eigen praktijk duizenden mensen voorbijkomen die minder klachten kregen of zelfs klachtenvrij werden van de meest uiteenlopende kwalen en aandoeningen, door de tarwe uit hun dieet te schrappen. “Als we minder tarwe eten vallen we niet alleen af, maar verdwijnen ook allerlei vage vermoeidheids- en buikklachten, kunnen we ontstekingen remmen en type 2 diabetes terugdringen, aldus Davis. (Wanneer je helemaal niet tegen gluten kunt heb je coeliakie (glutenintolerantie). Buiten deze intolerantie ervaren veel mensen klachten door het vele tarwe dat ze eten. Dit kan komen door een overgevoeligheid voor tarwe. (Voor meer informatie over glutenvrij of glutenarm eten, neem contact op. Ga niet zelf aan de gang met allerlei glutenvrije ”oplossingen” want hier kunnen ook nadelen aan kleven)

Diabetes en brood

Heb je (pré)diabetes? Dan raad ik brood af. De snelle koolhydraten (suikers) in brood zijn gewoon niet fijn voor jouw bloedsuikerspiegel, zeker niet bij grote hoeveelheden.

broodbeleg

En dan te bedenken dat we het vaak met extra snelle suikers, in de vorm van zoet beleg eten. Door te ontbijten en lunchen met brood en zoet beleg voorzie je je lichaam niet van voldoende eiwitten en gezonde vetten. Deze heb je nodig om die bloedsuikerspiegel stabiel te houden!

Ook voor je verzadigingsgevoel is het beter om deze koolhydraat-op-koolhydraat ontbijtjes en lunches te vervangen voor gezondere alternatieven. Wil je toch per se brood, dan is 100% speltbrood gezonder dan tarwe brood. (Spelt-desem is moeilijker verkrijgbaar maar nóg gezonder) Beleg het met eiwitten en/of vetten zoals bijvoorbeeld ei, avocado, Huttekase, zalm, kipfilet, tahin.

 

En jodium dan?

Jodium is een belangrijk mineraal dat als gejodeerd zout door veel bakkers aan brood wordt toegevoegd. (Bij een tekort aan jodium is het mogelijk dat je schildklier langzamer gaat werken) Dat veel brood jodium bevat wil niet zeggen dat brood daardoor direct gezond is. Wanneer je vitamine C aan een Mars toegevoegd, of calcium aan vla wil dit nog niets zeggen over hoe gezond jouw product is. Kies liever voor voeding waar van nature al veel jodium in zit, zoals zeekraal (heerlijk met knoflook en gemalen peper), zeewier en magere vissoorten als kabeljauw.

Broodvervangers

 

 

 

 

12 broodvervangers

  • YAM desem brood (ontwikkelt door Ralph Moorman, te koop bij de Jumbo supermarkten) gemaakt van havervlokken en vrij van tarwe, gluten, lactose, suiker.
  • Crackers van boekweit, kastanje, quinoa of rijstwafels met dik eiwitrijk/vet beleg
  • Groene smoothie
  • Geiten/schapen yoghurt of kwark (liefst biologisch) met noten/banaan/superfoods
  • Verse soep of een gezonde salade
  • Wrap gemaakt van een groot blad sla, paksoi of spinazie met kip, tomaat, komkommer etc.
  • Havermout banaan muffins
  • Banaan – ei – kaneel pannenkoek
  • Boekweit pannenkoek
  • Havermout pap met blauwe bessen
  • Teff ontbijt
  • Noten banaan brood
 

Deze lijst kan natuurlijk heel lang doorgaan! Als je aan de slag wilt met vervangers dan is Google je beste vriend. Je kunt er eindeloos lekkere en gezonde recepten vinden. Van snel en goedkoop tot uitgebreid.

Wil je hulp of meer uitleg over bovenstaande ideeën? Laat hieronder je opmerking of vraag achter.

Vraag het Gratis E-Book ”Een stabielere bloedsuikerspiegel in 8 weken!” aan.

 

VOLGENDE BLOG

2 Reacties
  1. Hans

    En laten we Noets Khd-arm brood niet vergeten, zonder meel, gist en andere hulpstoffen, 100% noten, zaden en zemelen, dus eiwitten en veel vezels, oa ideaal voor diabetici! 😉

    • Linda van der Sanden

      Inderdaad Hans! Noets is erg voedzaam en prima te gebruiken als broodvervanger :-). Ook bij diabetes!

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd Required fields are marked *

Verwijder formulierToevoegen