De 10 redenen waarom suikers je problemen bezorgen.

Suiker wordt steeds vaker het witte vergif genoemd. Onderzoekers komen er achter dat niet vet, maar suiker het grootste gevaar voor onze gezondheid is! Gezonde vetten (uit bijvoorbeeld vette vis, ongebrande noten, avocado en kokosolie) beïnvloeden onze gezondheid positief terwijl juist de suikers ons de problemen bezorgen.

pizza_photo Acht klontjes in een pizza?
Misschien denk je dat je simpelweg alleen snoep, ijs, gebak en koek hoeft buiten te sluiten maar het is juist ons ‘gewone’ eten dat enorm veel suiker bevat. Zo bestaat een ‘gezonde’ ontbijtkoek bijna voor een derde deel uit suiker. Ook hartige producten,zoals diepvriespizza’s, bevatten veel suiker. Maar liefst acht klontjes per pizza! Het eten van veel bewerkte suikers begint vaak al bij het ontbijt en zorgen hierdoor meteen voor een schommelende bloedsuikerspiegel en perioden van honger en trek.

Vet of suiker?

Vroeger heeft de voedingsindustrie veel kritiek gekregen. Het vette voedsel uit de supermarkt zou de oorzaak zijn van de toename van obesitas en fabrikanten deden veel moeite om hun producten magerder te maken. Maar mensen vinden een mager product vaak minder lekker. Om het verlies aan smaak goed te maken, werden de vetten vervangen door suikers. Daarom zitten veel producten uit de supermarkt tegenwoordig vol verborgen suiker.
suiker

 

 

 

 

Waarom zijn suikers zo ongezond?

  1. Suiker maakt moe. Suiker geeft wellicht een korte energiestoot, maar het zorgt er ook voor dat de bloedsuikerspiegel enorm gaat schommelen. Hierdoor krijg je energiedips en energiepieken. Je hebt continu trek en denkt veel aan eten. Doordat suiker je lichaam niet echt voedt, blijf je trek hebben en maakt het je vermoeider en vermoeider. Je krijgt minder zin om te bewegen. Suiker verstoort ook nog eens het slaaphormoon melatonine waardoor je nóg vermoeider raakt en de vicieuze cirkel rond is!
  2. Suiker bevat geen enkele voedingswaarde en zorgt er voor dan mineralen en vitamines minder goed opgenomen kunnen worden.
  3. Suiker verstoort je hormoonhuishouding.
  4. Suiker vermindert de werking van je immuunsysteem. Het maakt je vatbaarder voor virussen, bacteriën, kankercellen en parasieten.
  5. Suiker laat je bloeddruk stijgen.
  6. Suiker werkt ontstekingsbevorderend.
  7. Suiker kan een verhoging van het slechte cholesterol (LDL) en een verlaging van het goede cholesterol (HDL) veroorzaken.
  8. Suiker is een dikmaker, het overschot aan suiker in je lichaam wordt opgeslagen als vet.
  9. Suiker verstoort je stofwisseling en spijsvertering.
  10. Suiker is een verslavende stof en veroorzaakt op de lange termijn stress.

Hoe kan ik mmature_cookinginder suiker gaan eten?

De beste tip is, kook je eigen eten. Maak zo veel mogelijk vers want in kant-en-klaar maaltijden zit enorm veel suiker. Vermijd liefst ook het gebruik van pakjes en zakjes en leer etiketten van producten te lezen zodat je weet wat je koopt!


Wil jij je ook beter gaan voelen en meer tips krijgen om van je suikerverslaving af te komen?

Vul je gegevens in en ontvang GRATIS 5 tips om je bloedsuikerspiegel te verlagen!

Blijf op de hoogte en LIKE de Facebookpagina van Diabetescoaching Nederland.

VOLGENDE BLOG