Er is goed nieuws voor mensen met diabetes type 2 die niet van de sportschool houden en tóch meer aan beweging willen doen. Wist je dat wandelen, fietsen en zwemmen een enorm positief effect op onze bloedsuikerspiegel hebben?

Waarom is wandelen zo gezond?

  • Het vermindert de kans op hart- en vaatziekten.
  • Het verbetert de conditie van hart en bloedvaten.
  • Het verlaagt het cholesterolgehalte.
  • Het heeft een bloeddrukverlagend effect.
  • Het helpt het lichaamsgewicht op peil te houden.
  • Het vermindert de kans op osteoporose (botontkalking).
  • Het verbetert het algemene uithoudingsvermogen en het fitheidsgevoel.
  • Het versterkt de spieren.
  • Het heeft een positief effect op een hoge bloedsuikerspiegel
  • Het zorgt voor mentale ontspanning.
  • De kans op blessures en de belasting voor de gewrichten bij wandelen is minimaal.

Om te starten met wandelen heb je geen hulpmiddelen nodig en het is gratis en voor niets!

Hoeveel moet ikWandelen wandelen?

Ik adviseer je om per dag een half uur stevig door te wandelen. Wanneer je dit na een maaltijd doet, verlaag je direct de stijging van je bloedsuiker als reactie op je maaltijd.

Na het avondeten wandelen is het meest effectief. Omdat de avondmaaltijd meestal de hoofdmaaltijd is, veroorzaakt die een hoge piek in het bloedsuikerniveau, die vaak tot in de volgende morgen doorloopt.

Tijdens het wandelen mag je je armen actief meebewegen en bij een intervalwandeling verbrand je extra calorieën. Wandel dan één minuut op een gemiddelde snelheid en wandel daarna één minuut zo snel als je kunt.

Inplannen

Ik adviseer je om je nieuwe wandel-gewoonte meteen in te plannen! Maak ruimte in je agenda en licht je omgeving in over deze nieuwe dagelijkse activiteit.
Mocht 7 dagen per week wandelen voor jou niet haalbaar zijn, bepaal dan welk aantal dagen wél haalbaar is en leg je doelen vast. Pak deze winstkans en besef dat elke wandeling winst op je gezondheid betekent.

Neem iemand mee, zet muziek op of wandel in stilte en geniet van de omgeving.

Na 3 weken ben je gewend aan deze gezonde leefstijlverandering. Nu kun je goed analyseren welke positieve effecten je al merkt van je wandelingen.

Ga jij ook morgen starten?

Vraag het Gratis E-Book ”Een stabielere bloedsuikerspiegel in 8 weken!” aan.

VOLGENDE BLOG